Skala moll naturalna (eolska)

Kolaż - nauka skal

Co jest najważniejsze w ćwiczeniu skal

Kontynuując wątek na moim blogu poświęcony skalom przedstawiam dziś skalę molową wraz z moim podejściem do ćwiczenia.

Najważniejsze jest jej brzmienie. Osłuchanie się z brzmieniem skali molowej oraz z utworami na niej opartymi jest kluczowe. Dzięki temu możemy zacząć audiować posługując się skalą eolską. Również śpiewanie lub gwizdanie, dla osób, które to potrafią może się bardzo przysłużyć solidnemu opanowaniu materiału.

Niniejszy tekst przeplatam utworami w całości utrzymanymi w eolskiej skali. Nie jest łatwo o takie przykłady, ponieważ większość molowych melodii wykorzystuje fragmenty skali moll harmonicznej lub moll melodycznej.

Stopnie skali. Budowa skali.

Skala durowa jest punktem odniesienia dla wszystkich pozostałych skal. Dlatego pisząc, że skala eolska ma obniżony III, VI i VII stopień mam na myśli to, że są one obniżone względem III, VI i VII stopnia gamy durowej.

Stopnie gamy durowej: I II III IV V VI VII VIII

Stopnie gamy molowej: I II IIIb IV V VIb VIIb VIII

Sposób w jaki słyszymy melodie i je zapamiętujemy jest ściśle związany z kierunkiem i kolejnością poszczególnych stopni. Uświadamianie sobie, jakie stopnie gamy następują po sobie w danej melodii, istotnie przyczynia się do zwiększania muzycznych umiejętności.

Opalcowanie gam molowych

Poniższe diagramy przedstawiają dwa popularne, ergonomiczne i praktyczne sposoby opalcowania skali eolskiej na gryfie w każdej tonacji.

Żeby zagrać gamę w odpowiedniej tonacji musimy znaleźć dźwięk, który reprezentuje I stopień. Z tego miejsca realizujemy powyższy schemat. Poniżej przykład w tonacji G-moll

Wykorzystanie gam w praktyce

Niezwykle ważne jest jak najszybsze przejście do praktycznego wykorzystania gam. Lepiej jest opanować gamę w jednej pozycji i nauczyć się za jej pomocą grać kilka melodii, niż opanować gamę we wszystkich pozycjach, ale nie móc zagrać ani jednej melodii. To zachowanie odpowiednich priorytetów jest moim zdaniem kluczem do optymalnego rozwoju muzycznego.

Skala durowa – tabulatura i nuty

Dla osób, które preferują nuty lub tabulaturę przygotowałem poniższy zapis. Jeśli pracujesz samodzielnie i chcesz otrzymać informację zwrotną zapisz się na konsultację w Warszawie lub przez internet. Informacje znajdziesz na stronie głównej http://nauka.tetmajer.pl

Gama molowa opalcowanie nr 1
Gama molowa – opalcowanie nr 2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *