Czy potrzebujesz uczyć się teorii muzyki?

  • przez
Teoria muzyki

Sedno sprawy – repertuar

Bardzo ważna rzeczą jest właściwe ukierunkowanie swoich działań. Zadaj sobie pytania: co chcesz grać? Z jakiego gatunku utwory interesują Cię najbardziej? Ile masz czasu na ćwiczenia? Od twoich odpowiedz zależy dobór środków, dzięki którym osiągniesz cel. Repertuar, czyli wybór utworów jest sprawą kluczową. Bez względu na to, czy chcesz muzykę wykonywać sam, w duecie czy w zespole potrzebujesz zdecydować, jakie utwory chcesz grać. Sprawą podrzędną względem repertuaru jest dobór pozostałych narzędzi takich jak kształcenie słuchu, zasady muzyki, dodatkowe ćwiczenia techniczne…

Nauka pamięciowa

Szybkość postępów w grze na gitarze zależy głównie od czasu, który poświęcasz na uczenie się na pamięć. Opanowanie kolejności akordów w akompaniamentach, zapamiętanie wszystkich melodii występujących w utworze i tekstu, jeśli taki występuje jest priorytetem. Nawet najprostszy repertuar złożony z kilku utworów wymaga nakładu pracy pamięciowej. Należy znaleźć czas zarówno na naukę nowego materiału, jak i na systematyczne powtarzanie starego. Dzięki temu repertuar będzie się stale powiększał, a ty będziesz coraz lepszym gitarzystą.

Ćwiczenia techniczne

Jeśli repertuar, który wybrałeś, wymaga dużej sprawności technicznej, pewnie będziesz potrzebował dodatkowych ćwiczeń. Ich wybór powinien być przemyślany. Warto zwrócić uwagę na to, jakie elementy muzyki, którą grasz, sprawiają Ci kłopot i na tej podstawie zastosować odpowiednie działania. Pamiętaj, że Twój repertuar jest sednem sprawy, a ćwiczenia techniczne powinny służyć bezpośrednio łatwiejszej i dokładniejszej grze utworów i piosenek, które wybrałeś.


Jeśli chcesz pomogę ci usystematyzować twój grafik gitarowych ćwiczeń. Zapraszam do kontaktu.


Czytanie nut

Istnieje wiele metod uczenia się muzyki. Tutoriale na YouTube stają się najbardziej popularną formą. Jeśli do tego dodamy alternatywne formy zapisu, takie jak tabulatura oraz diagramy gitarowe, wydaje się, że bez nut można się obejść. Przyznam, że jest to prawda. Wielu rockowych, bluesowych i folkowych gitarzystów osiągnęło spory sukces w grze na gitarze nie posługując się nutami, lub posługując się nimi w minimalnym stopniu. Nie można jednak nie docenić wartości zapisu nutowego.
Nauka czytania nut jest inwestycją. Najpierw poświęcasz pewną ilość czasu, żeby nauczyć się tej umiejętności. Początkowo można czuć się zniechęconym: ten sam utwór, który tak żmudnie próbujesz odczytać, mógłbyś opanować w mgnieniu oka podążając za wskazówkami z YouTube. Kiedy jednak nabierzesz wprawy, repertuar, który do tej pory był dostępny jedynie “wtajemniczonym” stanie dla Ciebie otworem. Będziesz uczyć się szybciej, z większym zrozumieniem. Osiągalne staną się bardziej złożone zagadnienia teoretyczne. Dzięki umiejętności czytania nut możliwe będzie też nawiązanie współpracy z muzykami, którzy tego wymagają.

Teoria

Teoretycy zauważyli, że muzyka rządzi się swoimi prawami. Odkryli pewne reguły i analogie. Zaczęli systematyzować pojawiające się w utworach melodie, współbrzmienia oraz rytmy. Dziś wiedza dotycząca teorii muzyki jest bardzo obszerna.
Posiadanie tej wiedzy, tak jak nauka czytania nut jest inwestycją. Jeśli poświęcisz czas na zrozumienie zasad muzyki, zarówno tworzenie i wykonywanie jej, staną się sprawniejsze i bardziej świadome.

Nauka improwizacji

Umiejętność improwizacji posiada każdy, choć nie wszyscy są tego świadomi. Nie każdy jednak dysponuje tak bogatym zasobem słownictwa muzycznego by biegle improwizować w takich gatunkach jak rock, blues czy jazz. Nauka spontanicznego i dostosowanego do danego gatunku grania solówek nie różni się wiele od nauki utworów i piosenek. Jest jednak bardziej czasochłonna. Nie wystarczy opanować jednej melodii. Trzeba opanować ich bardzo wiele, żeby móc spontanicznie spośród nich wybierać. Granie efektownych solówek wymaga też większej sprawności technicznej. Dlatego do efektywnej nauki improwizacji pomocne są wszystkie wyżej wymienione zagadnienia: teoria, czytanie nut oraz ćwiczenia techniczne.

Sztuka wyboru

Wymienione w artykule zagadnienia dodatkowe same dla siebie nie stanowią większej wartości. Jedynie zastosowanie ich w kontekście repertuaru ma znaczenie. Dlatego sugeruję, żeby do czasu opanowania co najmniej kilku utworów, ograniczyć wszelkie dodatkowe zagadnienia do minimum lub wyeliminować je całkowicie.