logo
Szukaj
Close this search box.

Gama moll

kolaż skala gitara

Co jest najważniejsze w ćwiczeniu skali moll naturalnej

Kontynuując wątek na moim blogu poświęcony skalom przedstawiam dziś skalę molową wraz z moim podejściem do ćwiczenia.

Najważniejsze jest jej brzmienie. Osłuchanie się z brzmieniem skali molowej oraz z utworami na niej opartymi jest kluczowe. Dzięki temu możemy zacząć audiować posługując się skalą eolską. Również śpiewanie lub gwizdanie, dla osób, które to potrafią może się bardzo przysłużyć solidnemu opanowaniu materiału.

Niniejszy tekst przeplatam utworami w całości utrzymanymi w eolskiej skali. Nie jest łatwo o takie przykłady, ponieważ większość molowych melodii wykorzystuje fragmenty skali moll harmonicznej lub moll melodycznej.

Stopnie skali. Budowa skali.

Skala durowa jest punktem odniesienia dla wszystkich pozostałych skal. Dlatego pisząc, że skala eolska ma obniżony III, VI i VII stopień mam na myśli to, że są one obniżone względem III, VI i VII stopnia gamy durowej.

Stopnie gamy durowej: I II III IV V VI VII VIII

Stopnie gamy molowej: I II IIIb IV V VIb VIIb VIII

Sposób w jaki słyszymy melodie i je zapamiętujemy jest ściśle związany z kierunkiem i kolejnością poszczególnych stopni. Uświadamianie sobie, jakie stopnie gamy następują po sobie w danej melodii, istotnie przyczynia się do zwiększania muzycznych umiejętności.

Wykorzystanie gam w praktyce

Niezwykle ważne jest jak najszybsze przejście do praktycznego wykorzystania gam. Zachowanie odpowiednich priorytetów jest moim zdaniem kluczem do optymalnego rozwoju muzycznego. Dlatego na lekcjach gry na gitarze gramy gamy głównie w tonach utworów, do których wspólnie improwizujemy.

Skala moll – tabulatura i nuty

Poniższe przykłady przedstawiają dwa opalcowania gamy molowej w tonacji c-moll. Identyczne opalcowanie można zastosować w każdej tonacji od dowolnej struny.

Gama molowa opalcowanie nr 1
Gama molowa – opalcowanie nr 2

Powiązane artykuły

Gama dur

Skala bluesowa