Wiele możliwości odsłuchu gitary elektrycznej
Część początkujących gitarzystów decyduje się na rozpoczęcie nauki na gitarze elektrycznej, a nie na akustycznej czy klasycznej. Jednym z ważnych elementów gitary elektrycznej jest wzmacniacz. Sprawa jest jednak dość skomplikowana, ponieważ ilość rozwiązań i propozycji na rynku jest ogromna. Zasadniczo gitarzyści mogą spotkać się z czterema podstawowymi rozwiązaniami akustycznymi:
- Combo
- Kolumna gitarowa
- Odsłuch sceniczny
- Słuchawki
- Studyjne monitory odsłuchowe
Combo
Tradycyjny wzmacniacz gitarowy składa się z trzech części:
- przedwzmacniacz
- końcówka mocy
- głośnik/głośniki
Jeśli wszystkie trzy elementy zamkniemy w jednej obudowie uzyskujemy wzmacniacz typu combo. Takie rozwiązanie pozwala oszczędzić miejsce. Combo ma też swoje charakterystyczne brzmienie wynikające z konstrukcji obudowy. Upraszczając, comba gitarowe produkuje się obecnie w trzech technologiach:
- Lampowe
- Tranzystorowe
- Cyfrowe
Istnieją też comba hybrydowe, łączące w sobie dwie lub więcej technologii.
Zalety:
Nawiązanie do tradycji
Niepowtarzalne doznania słuchowe
Kompaktowe rozmiary
Wady:
Wysoka cena za dobrą jakość
Konieczność użycia dodatkowego mikrofonu lub innej technologii podczas nagrań
Ryzyko problemów z odsłuchem na scenie
Kolumna gitarowa
Innym popularnym rozwiązaniem jest zamknięcie przedwzmacniacza i końcówki mocy w jednej obudowie. Jest to tzw. głowa gitarowa. Głośnik w osobnej obudowie tworzy pasywną kolumnę gitarową. Takie rozwiązanie pozwala na większą elastyczność, ponieważ można zmieniać głowy gitarowe używając tej samej kolumny. Oczywiście konstrukcja obudowy kolumny ma wpływ na brzmienie gitary elektrycznej.
Zalety:
Nawiązanie do tradycji
Niepowtarzalne doznania słuchowe
Niepowtarzalne wzornictwo
Wady:
Wysoka cena za dobrą jakość
Konieczność użycia dodatkowego mikrofonu lub innej technologii podczas nagrań
Ryzyko problemów z odsłuchem na scenie
Aktywna kolumna FRFR (Full-range flat-response)
Dobrze wiedzieć, że tradycyjne głośniki gitarowe kreują barwę gitary elektrycznej. Innymi słowy zniekształcają dźwięk. Z tego powodu nie nadają się do słuchania ulubionych nagrań czy radia. Rosnąca popularność cyfrowych technologii modelowania brzemienia gitary zrodziła potrzebę stworzenia aktywnych kolumn z transparentnie grającymi głośnikami. Do takiej kolumny FRFR możemy podłożyć cyfrowy procesor gitarowy lub komputer z odpowiednią aplikacją i cieszyć się ogromnym wyborem symulacji brzmień przedwzmacniaczy i kolumn gitarowych.
Zalety:
Ogromny wybór brzmień
Odsłuch z kolumny nawiązujący do tradycji
Wady:
Odejście od tradycji
Konieczność podłączenia przedwzmacniacza
Skomplikowana obsługa
Odsłuch sceniczny
Tradycyjne wzmacniacze charakteryzują się punktowym strumieniem dźwięku. Wystarczy zrobić krok w lewo lub w prawo i już słyszymy gitarę o wiele ciszej. W obecności innych instrumentów nie możemy przesadzać z natężeniem dźwięku. Z tego powodu gitarzyści na scenie używają odsłuchów scenicznych. Odsłuch stawiamy przed sobą z przodu sceny, co zwiększa komfort w czasie grania. Wbrew nazwie, odsłuch sceniczny może być używany również w sali prób, a nawet w domu.
Należy wiedzieć, że odsłuch sceniczny nie jest elementem, który kreuje brzmienie gitary elektrycznej. Do odsłuchu kieruje się już gotowe brzmienie gitary, za pomocą mikrofonu przystawionego do gitarowego głośnika, lub za pomocą technologii cyfrowych. Ta druga możliwość staje się coraz bardziej popularna zarówno wśród zawodowców i amatorów ze względów praktycznych.
Zalety:
Komfort słyszenia
Elastyczność w wyborze technologii
Wady:
Odejście od tradycji
Gitara + odsłuch to za mało. Potrzebny jest albo wzmacniacz + mikrofon albo cyfrowa technologia.
Słuchawki
Słuchawki są bardzo popularnym rozwiązaniem podczas sesji nagraniowych w studio. Instrumenty mogą zostać odizolowane w osobnych pomieszczeniach, co ułatwia rejestrację dźwięku, a muzycy w słuchawkach mogą się widzieć i wchodzić w interakcje.
Słuchawki podczas występów na żywo dają swobodę poruszania się po scenie bez ryzyka utraty komfortu słyszenia. Oprócz tego, słuchawki izolują muzyka od hałasu i dają możliwość precyzyjnego miksowania wszystkich instrumentów w zespole. Nic dziwnego, że jest to coraz bardziej popularna forma odsłuchu wśród muzyków estradowych.
Dla osób, które lubią pograć na gitarze w nocy słuchawki też są atrakcyjnym rozwiązaniem. Gitara elektryczna bez nagłośnienia jest prawie niesłyszalna. Wszyscy mogą smacznie spać mimo tego, że w naszych słuchawkach rozbrzmiewają najcięższe riffy.
Słuchawki również nie kreują brzmienia gitary. Tak jak w przypadku odsłuchu scenicznego, do słuchawek kierujemy gotowe brzmienie.
Zalety:
Komfortowe słyszenie się w każdych warunkach
Elastyczność w wyborze technologii
Cicha praca dla otoczenia
Wady:
Odejście od tradycji
Gitara + słuchawki to za mało. Potrzebny jest albo wzmacniacz z wyjściem słuchawkowym albo cyfrowa technologia.
Studyjne monitory odsłuchowe
Monitory odsłuchowe wyglądem przypominają domowe kolumny z zestawu hi-fi. Jednak ich charakterystyka częstotliwościowa jest bardzo wyrównana. Monitory nie mogą w żaden sposób zniekształcać dźwięku, tak jak robią to zestawy hi-fi w celu większego zadowolenia melomanów.
Na monitorach studyjnych gitarzyści pierwszy raz odsłuchują swoje nagrania, ale też stosują je jako odsłuch w czasie nagrań lub codziennych ćwiczeń.
Zalety:
Komfortowe słyszenie się
Elastyczność w wyborze technologii
Wady:
Odejście od gitarowej tradycji
Gitara + monitory to za mało. Potrzebny jest albo wzmacniacz albo cyfrowa technologia.
Podsumowanie
Czasem podczas lekcji gry na gitarze uczniowie proszą mnie o pomoc w wybraniu odpowiedniego wzmacniacza. Ilość możliwości nagłośnienia gitary elektrycznej jest bardzo duża. To nie ułatwia dokonania wyboru, ale za to daje możliwość dostosowania idealnego rozwiązania do każdej sytuacji. Mam nadzieję, że niniejszy tekst jest dobrym wstępem do rozpoczęcia poszukiwań. Powodzenia!