Szukaj
Close this search box.
kolaż skala gitara

Skala bluesowa - o co chodzi?

W wyniku zetknięcia kultury anglosaskiej i afrykańskiej w Ameryce Północnej na przełomie XIX i XX wieku, zaczęło powstawać wiele nowych, niesamowitych gatunków muzycznych. Blues, jazz, gospel, ragtime wykorzystywały melodykę nie spotykaną wcześniej w muzyce europejskiej. Charakterystyczne dźwięki, które nie występowały wcześniej w europejskich skalach muzycznych nazwano blue notes. To właśnie te dźwięki dodane do znanych Europejczykom wcześniej skal takich jak: gama dur naturalna, pentatonika molowa, pentatonika durowa tworzą skale bluesowe.

Blue notes

Gama durowa posiada siedem stopni, o czym pisałem w osobnym wpisie. Jeśli obniżymy III, V i VII stopień uzyskamy blue notes.

Skala bluesowa na gitarze

Blue notes w tonacji C

Najbardziej rozpowszechnioną wśród gitarzystów skalą bluesową jest heksatonika (skala zbudowana z sześciu różnych stopni) bluesowa w dwóch odmianach: molowej i durowej. To jednak molowa odmiana zawiera wszystkie trzy blue notes. Można ją usłyszeć w wielu improwizacjach Jimmi Hendrixa, czy Erica Claptona.

Skala bluesowa "molowa"

Nagraniem które doskonale prezentuje użycie skali bluesowej „molowej” (nagranie lekko powyżej tonacji F-dur) jest Sweet Home Chicago w oryginalnym wykonaniu Roberta Johnsona. Ten standard jest często jednym z pierwszych, który gram z uczniami na lekcjach gry na gitarze.

Skala bluesowa na gitarze

 

Skala bluesowa „molowa” w tonacji C

Skala bluesowa "durowa"

Przykładem melodii z użyciem skali bluesowej „durowej” w tonacj B-dur (H-dur) jest Don’t Worry Be Happy Bobby McFerrina

Skala bluesowa na gitarze

 

Skala bluesowa „durowa” w tonacji C

Skala bluesowa o dziesięciu różnych stopniach

Jeśli do gamy dur naturalnej dodamy wszystkie trzy blue notes uzyskamy aż 10 dźwięków.

Skala bluesowa na gitarze

 

Skala dur naturalna z dodanymi blue notes

Gitarzystą, który wspaniale potrafi korzystać ze wszystkich dźwięków gamy durowej ubarwiając je blue notes jest niewątpliwie B.B.King. Polecam uwadze poniższe wideo

Na zakończenie posłuchajcie solówki Erica Claptona do standardu Corrina, Corrina, w której wspaniale przeplata bluesowe heksatoniki: molową z durową.

Skale bluesowe i solmizacja relatywna

W celu głębokiego zrozumienia budowy skali stosuję z dużą systematycznością solmizację relatywną, która w ściśle określony sposób nazywa poszczególne stopnie odnosząc się do gamy durowej będącej punktem odniesienia.
 

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Półtony

I

 

II

 

III

IV

 

V

 

VI

 

VII

I

Skala Dur-naturalna

DO

 

RE

 

MI

FA

 

SO

 

LA

 

TI

DO

 

I

   

IIIb

 

IV

Vb

V

   

VIIb

 

I

Skala bluesowa “moll”

DO

   

ME

 

FA

SE

SO

   

TE

 

DO

 

I

 

II

IIIb

III

   

V

 

VI

   

I

Skala bluesowa “dur”

DO

 

RE

ME

MI

   

SO

 

LA

   

DO