Dominanta drugiego stopnia do akordu m7b5?
W wielu podręcznikach do teorii muzyki oraz w Wikipedii można przeczytać, że dominanty drugiego stopnia nie tworzy się do akordu z obniżoną kwintą (akord ten znajduje się na II stopniu tonacji molowej oraz VII stopniu tonacji durowej), ponieważ jedynie akordy durowe i molowe z czystą kwintą mogą stać się tymczasowymi tonikami.
Jednak już wielokrotnie spotkałem się z przykładami łamania tej zasady z bardzo satysfakcjonującym skutkiem. Chciałbym podzielić się trzema rozwiązaniami, które zacząłem stosować we własnej praktyce:
- Akord m7b5 jako tymczasowa tonika.
- Akord m7b5 jako akord 7 na tercji
- Akord m7b5 jako akord m6 na sekście.
W czasie lekcji gry na gitarze przemycam teorię muzyki od najprostszych zagadnień już na pierwszych zajęciach. Dzięki temu moi uczniowie rozumieją wykonywane przez nas utwory i zdobywają podstawy improwizacji.
Akord m7b5 jako tymczasowa tonika.
0:00
/
0:00
Akord m7b5 jako tymczasowa tonika
Akord m7b5 jako akord 9 na tercji
0:00
/
0:00
Akord m7b5 jako akord 9 na tercji
Akord m7b5 jako akord molowy na sekście
0:00
/
0:00
Akord m7b5 jako akord molowy na sekście