logo
Szukaj
Close this search box.

Brzmienie gitary – equalizer

equalizer gitarzysty

Brzmienie gitary elektrycznej - equalizer

W czasie lekcji gry na gitarze uczniowie pytają mnie o to, jak kreować brzmienie gitary elektrycznej. Equalizer, czyli korektor, jest jednym z trudniejszych do zrozumienia urządzeń, ale jednak bardzo istotnym. Jest też powszechnie stosowany we wzmacniaczach, oprogramowaniu do obróbki dźwięku, procesorach gitarowych i innych urządzeniach.

equalizer

Brzmienie gitary elektrycznej - podstawowe definicje

Na potrzeby niniejszego artykułu przypomnę kilka podstawowych pojęć.

Dźwięk ma wiele właściwość, ale na potrzeby niniejszej publikacji istotne są dwie: wysokość dźwięku i barwa dźwięku. Dźwięk zawiera ton podstawowy oraz wiele tonów składowych.

Ton podstawowy jest najniższy i wpływa na odbieraną przez człowieka wysokość dźwięku. Dzięki niemu słyszymy za jednym razem dźwięk A3 a innym razem dźwięk C4.

Tony składowe, oraz proporcje pomiędzy nimi wpływają na barwę dźwięku. Dzięki nim raz słyszymy pianino, a innym razem trąbkę. Raz gitarę ciemną, a innym razem gitarę jasną. Equalizer pozwala wpływać w pewnym stopniu na proporcje tonów składowych, a tym samym na barwę dźwięku.

Człowiek jest w stanie usłyszeć dźwięki w zakresie od około 16 Hz do około 20 000 Hz.

Z typowego głośnika gitarowego przy standardowym strojeniu gitary wydobywają się dźwięki w zakresie od około 82 Hz (ton podstawowy dźwięku E2 – pusta szósta struna) do 7 000-11 000 Hz (w zależności od wzmacniacza). D6 na 22 progu pierwszej struny ma ton podstawowy o częstotliwości około 1175 Hz, jednak nie zapominajmy o tonach składowych.

Korektor pułkowy (shelf) wzmacnia lub osłabia niski zakres lub wysoki zakres częstotliwości. Przykładowo dolnozakresowy korektor półkowy może wpływać na wszystkie częstotliwości poniżej 120 Hz, a górnozakresowy na wszystkie częstotliwości powyżej 6 000 Hz.

Korektor pasmowy (band) wzmacnia lub osłabia określony wewnętrzny zakres częstotliwości. Przykładowo może być to suwak lub pokrętło, które wpływa na zakres częstotliwości wokół 2 500 Hz.

Filtr pasywny (pass filter) przepuszcza zakres pasma jedynie od określonej częstotliwości. Przykładowo filtr dolnoprzepustowy ustawiony na 5 000 Hz przepuści wszystkie częstotliwości poniżej, a osłabi wszystkie częstotliwości powyżej.

Equalizer gitary elektrycznej

Equalizer może znajdować się w różnych miejscach toru sygnałowego.

W samej gitarze często stosuje się pasywny filtr dolnoprzepustowy, czyli potencjometr Tone. Za jego pomocą ustala się częstotliwość, poniżej której pasmo zostanie przepuszczone, a powyżej której zostanie stłumione. Dzięki temu możemy uzyskać jasne lub ciemne brzmienie gitary. Zakres działania potencjometru Tone w gitarze zazwyczaj zaczyna się od około 1 000 Hz.

Najczęściej stosowany jest trzypunktowy korektor z podziałem na bass, middle i treble. Mogą być to odpowiednio dolnopasmowy korektor pułkowy wpływający na częstotliwości do 150 Hz. Korektor pasmowy wpływający na zakres częstotliwości wokół 2 500 Hz oraz wysoko pasmowy korektor półkowy wpływający na zakre częstotliwości od 6 000 Hz w górę.

Bass 82-150 Hz

Middle 2500 Hz

Treble 6 000-10 000 Hz

equalizer gitarzysty

Żargon gitarzysty

Lista żargonowych określeń przynależnych od częstotliwości. Wartości bardzo poglądowe, przybliżone. Nie warto się zanadto przywiązywać…

  • 80-100 Hz dół, ciemne brzmienie, dudnienie 
  • 250 Hz ciepłe brzmienie, mulaste brzmienie, ciemne brzmienie
  • 500 Hz esencja brzmienia gitary elektrycznej, kartonowe brzmienie
  • 1 500 Hz nosowe brzmienie
  • 2 500 Hz jasne, szorstkie, chropowate
  • 4 000-6 000 Hz prezencja, jasne brzmienie, wyraziste
  • 10 000 Hz powietrze, oddech jasne brzmienie

Tłuste brzmienie to jest takie, które jest nasycone różnorodnymi częstotliwościami.